اعتماد به نفس

چگونه جسور و با اعتماد به نفس باشیم

زهره بیک مراد هستم. در این مقاله می خواهیم با هم یاد بگیریم که چطور جسور و با اعتماد به نفس باشیم.

1_ابراز وجود:

ابراز وجود و اعتماد به نفس

همه ی ما نظراتی را در مورد موضوعات مختلف داریم و خیلی مواقع دوست داریم که نظرمان را بیان کنیم.ولی اگر جسارت این کار را نداشته باشیم، حرف مان را می خوریم و بیان نمی کنیم. و ممکن است شخص دیگری نظر ما را بیان کند و در آن زمان، در دل می گوییم: من هم همین نظر را داشتم ولی چرا بیان نکردم. یا ممکن است شخصی از موضوعِ مورد صحبت اطلاعاغت کمتری را نسبت به ما داشته باشد ولی ما جسارت این را نداریم که نظرمان را بگوییم و می بینیم آن فرد نظرش را می گوید و باز هم به اغتماد به نفس ما آسیب می رسد، که چرا من نمی توانم حرف بزنم ؟ چرا نمی توانم نظرم را بیان کنم، با این که اطلاعات بیشتری دارم.
و اینجاست که باید ابراز وجود را یاد بگیریم.

چه طور ابراز وجود کنیم؟

در سمینار هایی که شرکت می کنیم، وقتی سخنران سوالی را می پرسد به سرعت دست مان را بالا ببریم.حتی اگر جواب سوال را ندانیم. حتی اگر بخواهیم فقط اسم و فامیل خود را بگوییم. در هر حال برای تمرین ابراز وجود و تقویت جسور بودن و بالا بردن اعتماد به نفس مان لازم است این کار را انجام دهیم.
اگر در جمعی هستیم و در مورد موضوعی صحبت شد که اطلاعات مان از بقیه کمتر هست، باز هم می توانیم ابراز وجود کنیم.
در این جور مواقع بهتر است اعلام کنیم که اطلاعات شما در مورد این موضوع بیشتر هست ولی با توجه به صحبت هایی که شد، من هم می خواهم نظرم را بگویم. و نظرمان را بیان می کنیم.
ابراز وجود به این معنا نیست که فقط حرف خودمان مهم است ، بلکه به معنای مشارکت است و هیچ تحمیلی در کار نیست

2_رو به رو شدن با ترس ها:

رو به رو شدن با ترس

خیلی اوقات ما ترس هایی را داریم که این ترس ها نه تنها کمکی به ما نمی کنند، بلکه به اعتماد به نفس مان هم آسیب می زنند.
سد راه مان می شوند. و کارایی مان را ضعیف می کنند.
لازم است آن ها را شناسایی کنیم و خود را ملزم کنیم که حتما اقداماتی، هر چند کوچک را در آن جهت داشته باشیم.
مثلا ترس صحبت در جمع: این ترس باعث می شود، در خیلی از مکان ها ظاهر نشویم و خیلی اوقات حرف هایی را که باید را نزنیم و تکرار همین موارد جسارت و اعتماد به نفس ما را ضعیف می کند. و انجام اش نه تنها آسیبی برای مان ندارد، بلکه موجب پیشرفت مان نیز می شود.
می توانیم با یاد گرفتن این مهارت و انجام آن، با ترس مان رو به رو شویم و آن را کمرنگ و کمرنگ ترش کنیم.

3_تعیین حدومرز:

حدومرزها قوانینی هستند که برای خود تعیین می کنیم. این حدومرزها براساس ارزش ها و اهداف مان گذاشته می شوند.
اگر از دخالت اطرافیان در زندگی تان ناراحت هستید، اگر احساس می کنید، همکار تان حدود روابط اش را رعایت نمی کند، …برای خودتان حدومرز تعیین کنید و آن حدومرزها را زندگی کنید و در موردش به دیگران هم بگویید.
وقتی اطرافیان می بینند که به حدومرزی که تعیین کرده اید، پایبند هستید، دیگر توقعات بیجا و یا درخواست های نابجا، از شما ندارند. و زندگی تان طبق قوانینی که دارید، پیش می رود.

4_آماده رو به رو شدن با چالش ها:

در هر مسیری که در زندگی مان وارد می شویم، چالش ها و مسائلی وجود دارد. افراد با اعتماد به نفس، جسارت رو به رو شدن با این چالش ها را دارند و خیلی از افراد، با جسارت بالا، از چالش ها استقبال هم می کنند، چون با حل این چالش ها شخصیت قوی تری را از خود می سازند.
در مقابله با چالش ها باید شخصیت قوی و قدرتمند مان را بیدار کنیم.
به خود بگوییم:
من می توانم از پس این هم برآیم.
من هیچ چیزی کم ندارم.
من از چالش هایم قوی تر هستم.
باید اندازه و ظرفیت خود را بالا ببریم و این کار، با رو به رو شدن با همین مسائل بوجود می آید.
اگر اندازه چالش ما 2 هست، قدرت و ظرفیت وجودی ما باید 8 باشد. ولی اگر این قضیه برعکس شود، یعنی اندازه و قدرت چالش ها و مسائل ، از ظرفیت و قدرت ما بیشتر باشد، شخصیت مان ضعیف می شود. جسارت مان کم می شود و به اعتماد به نفس مان آسیب وارد می شود.
برای جسور بودن، هر زمان چالش در زندگی رخ می دهد، بهتر است آگاه باشیم که قرار است با آن رو به رو شویم و جسارت بیشتری را از خود بسازیم.

5_توانایی شروع کردن:

در آغاز و شروع هر کاری سختیی هایی وجود دارد و همین سختی ها باعث می شود خیلی ها، خیلی کارها را انجام ندهند.
مثلا برای شروع کسب و کار جدید فکر و خیال هایی به سرمان می زند، که نکند شروع کنم و نتوانم مشتری داشته باشم. اگر شریک ام سرم را کلاه بگذارد، اگر تبلیغاتم جواب ندهد و…کلی اگر های متفاوت.
بعضی از افراد بعد از فکر کردن به این سختی ها، در همان ابتدا جا میزنند و وقتی به خودشان می آیند می بینند که خیلی کارها را می خواستند انجام دهند، ولی بخاطر ترس از شروع کردن، اصلا انجامش ندادند.
اولین قدم، سخت ترین قدم است. افراد جسور، شروع می کنند و دستاورد خلق می کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند ولی افراد دیگر جا می زنند و اعتماد به نفس خود را کاهش می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *