آموزش سخنرانی

آموزش سخنرانی و سخنوری برای بانوان از ۰ تا 100

زهره بیک مراد هستم، مدرس خودباوری بانوان در این مقاله قراره در کنار هم یک آموزش متفاوت و خیلی مهم را یاد بگیریم.

سخنرانی و سخنوری مهارتی است که در هر شغل و جایگاهی باشیم، یکی از بارزترین نیازها برای هر خانمی است. سخنرانی یکی از بالاترین مهارت‌های ارتباطی است. وقتی بتوانیم خوب صحبت کنیم و فن بیان عالی داشته باشیم و از کلمات به‌درستی استفاده کنیم، خیلی راحت می‌توانیم ارتباط سازنده برقرار کنیم و در مواقعی که واقعاً لازم هست حرف‌هایی را بزنیم و نظرات و پیشنهادهایمان را بیان کنیم. ولی اگر این مهارت را بلد نباشیم فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم.

ما در آکادمی آموزشی بیک مراد و با این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا نکات مهمی که برای آموزش سخنرانی و سخنوری که برای بانوان عزیز لازم هست را آموزش دهیم.

در این مقاله به شما یاد می‌دهیم چگونه بر اضطراب طبیعی از صحبت در جمع غلبه کنید و همین‌طور راه تبدیل‌شدن به سخنرانی موفق را یاد می‌گیرید و حتی از صحبت در جمع لذت می‌برید.

مواردی که در این مقاله آموزش می‌بینید؛

روش‌های سخنرانی جذاب
طراحی سخنرانی
کنترل اضطراب در سخنرانی
تکنیک‌های سخنرانی حرفه ای

اگر دوست دارید یک سخنرانی خوب داشته باشی، باید علاوه بر فن بیان روی زبان بدن، صدا، برقراری ارتباط خوب با مخاطبان هم کارکنید و همهٔ این موارد روی‌هم تأثیر می‌گذارند تا یک سخنرانی، حرفه‌ای و تأثیرگذار باشد.
برای تحقق‌بخشیدن به این اصل لازم است تمرین داشته باشیم و بدون تمرین هیچ مهارتی قابل دستیابی نیست. باید تمرینات به‌صورت هرروزه انجام شوند.

خیلی از افراد ترس از سخنرانی در جمع را دارند و با خود می‌گویند، چرا باید کاری را انجام دهم که آن‌قدر وحشت‌زاست و تا جایی که می‌توانند از این موقعیت فرار می‌کنند؛ ولی شمایی که اینجا هستید و مشغول خواندن این مقاله، پس وقتش رسیده که این مهارت را آموزش ببینید و قدرت خود را در این زمینه بسنجید و خودباوری و اعتمادبه‌نفستان را افزایش دهید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آزمون خودباوری میزان خودباوری و اعتماد به نفس خود را بسنجید.
شما متفاوت‌تر از افرادی هستید که به‌خاطر ترس و اضطراب مهارتی به این مهمی را از دست می‌دهند.

روش‌های سخنرانی جذاب:

در طول سخنرانی پیش می‌آید که مخاطب خسته می‌شود، خمیازه می‌کشد، به سراغ تلفن همراهش می‌رود، … .
برای اینکه ما بتوانیم مخاطب را میخکوب سخنرانی خود کنیم، می‌توانیم از ترفندهایی استفاده کنیم که سخنرانی ما را جذاب کند. یکی از این ترفندها داستان‌گویی است.

مهارت داستان‌گویی:

آموزش سخنرانی و داستان گویی

آموزش سخنرانی و داستان گویی

در مواقعی که موضوعی را مطرح می‌کنیم، می‌توانیم با مثال و داستان‌گویی آن مطلب را قابل‌فهم‌تر و با جذابیت بیشتر بیان کنیم.
داستان‌هایی متناسب با موضوع صحبتمان، از افراد مختلف، افراد معروف و مطرح، داستان‌هایی که در کتاب‌ها نوشته شده، …
تأثیرگذارترین داستانی که می‌توانیم مطرح کنیم، داستان شخصی است.
داستان شخصی یعنی داستانی که به خودمان مربوط می‌شود و برای خودمان پیش آمد.
یادم می‌آید زمانی که داشتم تمرینات مربوط به سخنرانی را انجام می‌دادم، باید با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شدم و یکی از این چالش‌ها، ضبط ویدیو در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد بود و برای من (زهره بیک مراد) که خجالتی بودم، انجام این کار خیلی سخت بود. جالب اینجاست که به مدت یک ماه، هر روز باید انجامش می‌دادم. بعضی اوقات گوشی رو بصورت سلفی می‌گرفتم و بعضی اوقات همروی پایه قرار می‌دادم. چون مطالعاتی که داشتم در زمینه خوددباوری بود و جنبه آموزشی داشت، وقتی در موردش ویدیو می‌گرفتم، چندنفری هم می‌ایستادند و گوش می‌دادند. برام سخت بود ولی با تکرار و تمرین‌های زیاد، رفته رفته عادی شد و تسلط ام هم بیشتر شد.
این داستانی که تعریف کردم، یک نمونه از داستان شخصی بود.

یکی دیگه از روش‌هایی که به همه ما کمک می‌کند تا سخنرانی جذابی داشته باشیم؛
کنترل تکنیک‌های تنفس در سخنرانی است؛
این تکنیک‌ها باعث می‌شوند، در زمان صحبت کردن هم صدای واضح و رسایی داشته باشیم و هم نفس کم نیاوریم. در جلسات کوچینگکه با خانم‌های عزیز داشتم، این مسئلهٔ خیلی از آن هاست که با سوزش گلو هم رو به رو می‌شوند و مهم‌ترین نکته ایی که بانوانعزیز تمایل دارند به آن برسند، داشتن صدایی قوی و قدرتمند است.
برای انجام این تمرین‌ها باید از تکنیک تنفس عمیق (تنفس دیافراگمی) که روش انجام آن را در مقاله ی‌مربوطه توضیح دادم استفادهمی کنیم:

نگه داشتن برگه با فوت:

در این روش، یک برگه را روی دیوار قرار می‌دهید و سعی می‌کنید، با قدرت فوت تان آن را نگه دارید تا روی زمین نیوفتد. نفس عمیقبکشید و در بازدم، با فاصله ۱۰ سانتی متری با فوت به مدت یک دقیقه نگه اش دارید. روزی ۲ مرتبه این تمرین را انجام دهید تا نتیجه آنرا دریافت کنید.

بلندخوانی:

یک متنی را انتخاب و با صدای بلند شروع به خواندن کنید. اینکار باعث می‌شود صدای تان واضح و شفاف شود و همین طور کلماتبصورت مشخص و واضح بیان می‌شود.

روش دیگری که سخنرانی مان را جذاب می‌کند، استفاده از ابزار در زمان سخنرانی است.

استفاده از ابزار:

برای داشتن یک سخنرانی جذاب و تاثیرگذار، لازم است ابزار مرتبط با سخنرانی را آماده کنیم و در زمان مناسب استفاده کنیم. منظورتجهیزات مربوطه نیست بلکه ابزارهایی که مرتبط به موضوع صحبت مان هست مدنظره. مثلاً در مورد موضوع گفتگوهای درونی منفی می‌توانیم از برگه ایی به عنوان ابزار استفاده کنیم و خودمان را مانند آن کاغذ سفید ببینیم که با گفتگوهای منفی چطور مچاله می‌شود.

طراحی سخنرانی:

برای اینکه در جلسات سخنرانی، صحبت‌های ما اثربخش و موثر باشد باید یک ساختار و چارچوب را برای آن در نظر بگیریم و بدانیمقرار است از ابتدا تا انتها چه تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی را اجرا کنیم. ما در اینجا به شما یاد می‌دهیم که چگونه قبل از شروع سخنرانییک طراحی سخنرانی اصولی داشته باشید. این طراحی باعث می‌شود سخنرانی موفقی را ارائه دهید.

قبل از سخنرانی:

مواردی که قبل از انجام سخنرانی باید آماده کنیم را مرور می‌کنیم.
متن سخنرانی؛ که باید متناسب با سن مخاطب، میزان تحصیلات آن‌ها، جنسیت، فرهنگ آن شهر، ….طراحی شود.
مثلاً اگر برای بچه‌ها سخنرانی می‌کنیم و توجه ایی به این موارد نداشته باشیم و از کلمات سخت استفاده کنیم، پس در این حالت نمی‌توان منظور را به درستی رساند و مخاطب را جذب کرد. در اینطور مواقع باید از کلمات ساده‌تر استفاده کنیم.
در کل باید ویژگی‌های مخاطب مان را بشناسیم. در بعضی سخنرانی‌ها کوتاه و مختصر و در بعضی سخنرانی‌ها نیاز هست که توضیحات بیشتر و با جزئیات را ارائه دهیم.

شروع سخنرانی:

شروع سخنرانی

شروع سخنرانی

اگر می‌خواهید اثر هاله ایی اولیه به خوبی باشد و تاثیر خودش را بگذارد، باید شروع سخنرانی را جدی بگیرید. چون مخاطب در همانشروع تصمیم می‌گیرد به باقی صحبت‌های شما گوش کند و یا نه.
۲ نکته ایی که به شروع خوب مان کمک می‌کند را با هم مرور می‌کنیم.

نکته یا آمار عجیب:

می‌توان با بیان نکته ایی مهم که باعث جلب توجه مخاطب شود و یا دادن آمار عجیب نظر مخاطبان را جلب کرد. آمار را می‌توان ازسایت اداره آمار دید.
برای مثال از هر ۵ نفر ۳ نفر گوشی به دست می‌خوابند. (این آمار به عنوان نمونه آورده شده)

قول یا تضمین:

شروع سخنرانی با یک قول یا تضمین که اگر به این مطالب خوب توجه کنید، کلام جذابی خواهید داشت.

میانه سخنرانی:

در این مرحله سطح هوشیاری مخاطب نسبت به صحبت‌های سخنران بستگی به یک سری عوامل دارد و این هنر سخنران است که بامهارتش بتواند سخنرانی داشته باشد که در این مرحله هم بتواند تاثیرگذار باشد. در غیر اینصورت مخاطبان یا به سراغ گوشی همراهشان می‌روند و یا خمیازه می‌کشند و حتی ممکن است سالن را ترک کنند.
در اینجا ۲ عاملی را که می‌تواند به سخنران کمک کند را مرور می‌کنیم:

سوال پرسیدن:

وقتی سوالی مطرح می‌شود و از مخاطبان خواسته می‌شود نظرشان را بدهند، تمرکزشان به سالن برمی گردد و این مشارکت بینسخنران و مخاطب و حس دوستانه ایی که برقرار می‌شود، می‌تواند در این مرحله یاری رسان باشد.

انجام فعالیت عملی:

در این مرحله ممکن است مخاطب از نشستن زیاد خسته و کسل شده باشد و تمرکز اولیه اش را نداشته باشد. انجام فعالیت عملی ودسته جمعی باعث برگرداندن شور و نشاط در آن‌ها می‌شود.
در این مرحله سخنران می‌تواند از مخاطبان درخواست کند که بایستند و چند حرکت کششی را انجام دهند.

پایان سخنرانی:

برای تاثیرگذاری بیشتر سخنرانی، باید مواردی را در نظر بگیریم تا حرفه ایی و ماندگار در نظر مخاطب باشیم. پس طبق این اصول پیشبرویم:
جمع بندی مطالب:
در پایان سخنرانی مطالب را به صورت خلاصه وار و کوتاه و مفید مرور کنیم تا مواردی را که بیان کردیم در ذهن مخاطب یادآوری شوند.

اقدامک:

در پایان از مخاطبان بخواهید، اقدامکی را داشته باشند در جهت موضوع سخنرانی. چون همان اقدامک باعث می‌شود مخاطب دستِ پرجلسه را ترک کند.

تشکر:

در پایان از مخاطبان که زمانی را برای تاثیرگذاری و عملکرد بهتر در کنار هم گذراندید و همین طور از عوامل هماهنگ کننده قدردانی کنید.

کنترل اضطراب در سخنرانی:

اضطراب در آموزش سخنرانی

اضطراب در سخنرانی

اکثر افراد در مواقع صحبت با دوستان و آشنایان شان خیلی راحت هستند ولی وقتی در مصاحبه شغلی قرار می‌گیرند و یا در جمع هایده نفره یا صد نفره که قرار می‌گیرند اضطراب و استرس ناشی از سخنرانی در جمع به سراغ شان می‌آید.

عرق کردن کف دست‌ها
لرزش پاها و دست‌ها
گرفتگی صدا
فراموش کردن صحبت
تپق زدن

همهٔ ما دوست داریم سخنرانی عالی و درجه یکی را داشته باشیم، پس لازم هست تا جایی که می‌توانیم، میزان اضطرابی که در زمان سخنرانی به سراغ مان می‌آید را کاهش دهیم.

چه کارهایی را برای کاهش اضطراب در سخنرانی انجام دهیم:

در بخش چند اقدام کاربردی برای کاهش اضطراب در سخنرانی را با هم مرور می‌کنیم.

مرور متن سخنرانی؛

برای اینکه در زمان سخنرانی با اعتماد به نفس باشیم و روی مطالب تسلط داشته باشیم، لازم است متن سخنرانی را چندین بار مرور ومطالعه کنیم تا مطالب در یادمان بماند.

تمرین اجرا قبل از موعد؛

بهتر است یکی، دو روز قبل از سخنرانی، به سالن اجرا برویم و در آنجا تمرین کنیم. درست همان‌گونه که قصد داریم سخنرانی خود راارائه دهیم، به همان صورت تمرین کنیم.

تست کردن وسایل:

حتماً قبل از شروع سخنرانی، تمام وسایل را چک کنیم. میکروفن، لپتاپ، اسلایدها، . …

خوش آمد گویی به مخاطبان:

می‌توانیم در هنگام ورود مخاطبان، شخصاً به آن‌ها خوش آمد بگوییم تا ارتباط چشمی برقرار شود. این کار باعث می‌شود در زمانسخنرانی چهره‌ها برای مان آشنا باشند و راحت‌تر بتوانیم با مخاطبین ارتباط برقرار کنیم.

همراه داشتن لباس اضافی:

حتماً یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشیم، تا در صورت نیاز در دسترس مان باشد.

در دسترس گذاشتن آب:

در زمان سخنرانی ممکن است دهان مان خشک شود، پس مقداری آب را در جایی که در دسترس تان هست، بگذارید. فقط دقت کنید که به صورت جرعه ایی آب را بنوشید.

زبان بدن:

زبان بدن روی اعتماد به نفس تاثیر به سزایی دارد، زبان بدن تان بصورت گشوده باشد، دست‌ها باز (دست به سینه نباشد و یا دست هارا در پشت تان قلاب نکنید)، قدم‌ها به اندازه، تکان‌های اضافی نداشته باشید، پشت میز تریبون هم قایم نشوید.
زبان بدن خودباوری تان را نشان می‌دهد. روی استیج به سمت عقب نروید، بلکه در جلوی استیج سخنرانی تان را انجام دهید و از زبانبدنِ متناسب با صحبت‌های تان، استفاده کنید.

این ها نکاتی است که به کنترل اضطراب در سخنرانی کمک می‌کند.

کتابی که در این زمینه می‌توانم معرفی کنم؛
بدون ترس سخنرانی کن اثر مایک اکر. خواندن این کتاب کمک می‌کند هم ارتباطات خوبی بسازید و هم اضطراب تان را در این زمینه کاهش دهید و خودباوری تان را بالا ببرید.

تکنیک‌های سخنرانی حرفه ایی:

▪️فراز و فرود صدا
▪️بداهه گویی
▪️تغذیه مناسب
▪️مکث‌های به موقع

فراز و فرود صدا:

مسلماً اگر فقط با صدای بلند و یا فقط با صدای آرام و لحن یکنواخت، سخنرانی کنیم، برای مخاطب خسته کننده می‌شویم و تمرکز او رااز صحبت‌های مان از دست می‌دهیم. پس با فراز و فرود صدا و تغییر سرعت بیان و مکث‌های به موقع مخاطب را با تجربه ایی جدید ازسخنرانی تان میخکوب می‌کنید. همچنین سعی کنید متناسب با جمله و هدفی که دارید، لحن خود را هماهنگ کنید تا درک آن برایمخاطب راحت‌تر باشد.

بداهه گویی:

برای اینکه بداهه گوی خوبی باشیم و در آن واحد کلمات زیادی به ذهن مان برسد، باید هوش کلامی بالایی را داشته باشیم و خبر خوب اینکه می‌توانیم با تمرین تسلط بالایی در این زمینه کسب کنیم.
زمانی که بداهه گوی قدری باشیم، به راحتی می‌توانیم مخاطبان مان را سرگرم کنیم.

تمرین:

رادیو اقتصاد را روشن کنید و به گوینده دقت کنید که در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند. به مدت دو دقیقه گوش دهید و بعد صدای رادیو را ببندید و خودتان ادامه صحبت را برید. به مدت یک دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید و بعد دوباره رادیو را زیاد کنید و همین روند را ادامه دهید.
این کار به هوش کلامی کمک می‌کند و باعث می‌شود در سخنرانی‌های تان برای صحبت‌های پیش بینی نشده هم مهارت کافی راداشته باشید.

تمرین بعدی:

کلمات جدیدی که می‌شنوید را بنویسید و در گفتگوهای روزمره از آن‌ها استفاده کنید تا این کلمات هم در دایره واژگان تان قرار بگیرند.

تغذیه مناسب:

سخنران برای داشتن صدایی موثر نیاز دارد که به تغذیه خود توجه داشته باشد.
نوشیدن و خوردن مواد غذایی خیلی سرد و خیلی داغ باعث آسیب به تارهای صوتی می‌شوند.
سعی کنید قبل از سخنرانی از غذاهای تند و ادویه دار استفاده نکنید چون باعث می‌شوند آب بدن کم شوند و موجب خشکی دهان می‌شوند. از سبزیجات تازه و برگ سبز استفاده شود. ترکیب آب ملایم و عسل و لیمو هم برای تارهای صوتی مفید است.

مکث‌های به موقع:

این کار باعث جلب توجه مخاطب می‌شود. استفاده درست از مکث نشان دهنده حرفه ایی بودن سخنران است. مکث بجا گاهی از صحبت کردن مهم‌تر است.

نتیجه گیری؛

من زهره بیک مراد در این مقاله سعی کردم در مورد سخنرانی و سخنوری برای بانوان عزیز نکات مهمی را آماده کنم تا بتوانند در جلساتو در بین جمع‌های مختلف به سادگی با توجه به تخصص خود سخنرانی کنند.

از همه شما عزیزان که تا انتهای مطالب همراه ما بودید تشکر می‌کنم.

اگر این مقاله برای شما موثر بود، حتماً لینک آن را برای عزیزانتان ارسال کنید. تا شما هم در جهت رشد بانوان تاثیر خود را بگذارید. برای اینکه موارد تکمیل کننده‌تری را تجربه کنید، می‌توانید از مقاله فن بیان هم استفاده کنید.

نظر و پیشنهادتان را برای مان بنویسید و اگر لازم می‌دانید نکته ایی را اضافه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *